mandag, maj 29, 2006

Reportage - hvad synes du?

Jeg er ved at skrive eksamensopgave, emnet er reportage. Og jeg vil super gerne høre din mening. Siger journalistiske reportager dig noget? Eller andre former for reportager? Ville de kunne overbevise dig om en tese, eller ser du reportage-genren for subjektiv og utroværdig? Subjektiv, ja det er den! Men det er al jousnalistik jo i større eller mindre grad. Kunne bare godt tænke mig at vide hvor stor tillid den danske befolkning har til journalistiske reportager; hvad spiller ind/gør dem interessante og troværdige/utroværdige?

Skriv din kommentar - glæder mig til at høre din mening.

3 kommentarer:

Diana sagde ...

Jeg mener at raportager har en lys side og en dobbelt så mørk. Jeg er ikke nem, at overbevise om at jorden er flad og smager af ost, bare fordi det evt. står på tryk. Jeg er typen der stiller spørgsmål og har hjernen med på råd. Men skulle en overbevisning finde sted om at jorden er flad med smagen af ost, er jeg mere villig til at tro på tv-raportager, og ikke engang dér er jeg nem at få med på vognen. Man har så ofte hørt, at journalister langt fra er objektive og ikke altid holder sig lige til sandheden. Raportager/tv er blevet så nemt at manipulere med. Det hele handler måske i bund og grund om PENGE. Hvad og hvordan kan en "historie" bedst tjene sig hjem? Den lyse side er (efter min mening), at man kan få megen nyttige oplysninger via af raportager, som kan skabe mere eller mindre forståelse for et evt. emne. Ens viden kan gro... men tanke på, at sandheden er at finde dér et sted:)
Håber at min lille udtalelse om så stort et spørgsmål kunne hjælpe!

Ben sagde ...

Hej Diana. Takf for din kommentar. Jeg forstår godt din mistro overfor journalistik, det er derfor man altid skal tage sin sunde fornuft med på råd. Og det er da også kommunikation med størst mulig redelighed vi arbejder på at opnå på med retorikken. Men ja det er svært. Det gode er dog at mange ting handler om holdninger, meninger og værdier, de kan ikke være eviggyldige sandheder, men er individuelle holdninger, som man så kan forsøge at overbevise andre om. Og det må jo være ok. Ser dog specielt problemet ved reportagen i udvælgelsen af hvilke citater der f.eks. skal med og hvilke der ikke skal. Det er jo netop (måske) meningen at fremvise så realistisk et billede at en begivenhed som muligt.

Pernille sagde ...

Hej Ben! Håber det går godt med eksamen og at du hverken ambuterer dit hoved eller din krop! (Har du set det der om "ambutees" i fjernsynet?) Reportager...hmm det kommer jo an på HVEM der skriver dem..retorik-ordet må vel være ethos! Tror jeg... ?? Det ligger en anelse fjernt!
Ha det dejligt (i hvert fald når du er færdig) og go bedring m hovedet! Knus!